“`html
İETT’nin 2025 Mali Yılı Bütçesi İBB Meclisi’nde Kabul Edildi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi, İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT) Genel Müdürlüğü’nün 2025 yılı bütçesini oy çokluğu ile onayladı. Bu önemli oturum, Meclis 2. Başkanvekili Gökhan Gümüşdağ yönetiminde, Saraçhane’deki İBB binasında gerçekleştirildi.
İETT Genel Müdürü İrfan Demet, meclis üyelerine 2025 yılına dair bütçe ve performans programı hakkında kapsamlı bir sunum yaptı. Sunumun ardından, meclis üyeleri; bütçenin detayları üzerine çeşitli değerlendirmelerde bulundu.
Bağcılar Belediye Başkanı ve AK Parti’li Meclis Üyesi Abdullah Özdemir, İstanbul’daki toplu taşıma araçlarındaki arızalara dikkat çekti. Özdemir, bütçenin içinde asansör ve yürüyen merdivenlerin bakımına ayrılan yaklaşık 1 milyar lira kaynağın varlığına rağmen, özellikle 18 Kasım itibarıyla 116 yürüyen merdivenin ve 63 asansörün çalışmadığını belirtti.
Bakım ve onarım süreçlerinde yaşanan sorunlardan da bahseden Özdemir, bu işlerin ihale süreçlerinin yeterince denetlenmediğinin altını çizdi. Özdemir, “İETT ile ulaşım, vatandaşlarımız için artık bir güvenlik meselesi haline gelmiştir.” dedi.
Özdemir, İstanbul’daki otobüs yangınlarına da dikkat çekti. “Şu anda bir otobüs yangınıyla karşılaştık, bu haberin geldiği an Genel Müdürümüz sunum yapıyordu,” diye belirten Özdemir, 2024 yılında toplam 30’a yakın otobüsün yangına maruz kaldığını ve bunun halkın hayatını ciddi şekilde tehlikeye attığını ifade etti.
“Mevcut metro hattının 3’te 2’si, eski yönetim döneminde inşa edilmiştir,” diyen Özdemir, ulaşım zammı ile ilgili eleştirilerini dile getirdi. Önceki dönemde sadece 5 kez yapılan zammın ardından 2019’da ulaşım tarifesinin yükseldiğini belirtti. İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun ulaşımı ucuzlatma taahhüdüne rağmen, son 5 yılda 8 kez zam yapıldığını vurguladı.
Özdemir, “Ücreti aşağı çekmeyi bırakın, gün geçtikçe zam oranları artıyor. Hedeflenen metro hattı sayısı da vaat edildiği gibi gerçekleştirilemiyor,” diyerek, İmamoğlu’nun 64 kilometrelik metro projesine de değindi. “Bu hattın önemli bir kısmı aslında AK Parti döneminde yapılmıştır,” dedi.
İBB Başkanı İmamoğlu’nun “TEM Otoyolu’na megabüs yapılacak,” sözüne de atıfta bulunan Özdemir, bu projenin akıbetinin henüz belirsiz olduğunu belirtti.
Özdemir, İETT’nin 2019 yılındaki otobüs yaş ortalamasının 5,8’ken şu an 11 olduğunu, bu sürede yeterli araç alımının yapılmadığını söyledi. “2025 yılı, 2024’ten daha kötü olacak bu durumda,” diyerek mevcut sistemin sürdürülemez olduğunu vurguladı.
AK Parti’li Meryem Karaköse’nin de belirttiği gibi, İBB’nin ihaleleri ile ilgili skandallara dikkat çekildi. “Küçükçekmece Sefaköy hattındaki metrobüs kazasında yaşanan ölümler ve yaralanmaların ardından İBB Başkanı, gerekli önlemleri almayı başaramadı. Son 1,5 ayda aynı firmaya 13 yeni bakım-onarım ihalesi verildi,” diye kaydetti.
MHP’li Meclis Üyesi Şule Hayal, özel halk otobüsü esnafının 4 milyar lira hak edişinin mevcut olduğunu belirtirken, “Bu ödemeler hala yapılmadı,” diyerek durumun aciliyetine dikkat çekti.
Hayal, İETT araçlarındaki arıza ve kazaların arttığını belirterek, şehirdeki güvenlik sorunlarını ortaya koydu. “İstanbullular için tehlike oluşturan bu husus, mutlaka ele alınmalı,” diyerek firmaların değiştirilmesi gerektiğini ifade etti.
Sonuç olarak, İETT’nin 2025 yılı bütçesi, 6 ret oyuna karşılık 212 kabul oyuyla onaylandı.
“`